Travelog Korea bersama Lurima Travel (Hari 1)

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.

Buat pertama kalinya, kami ingin membuat travelog percutian ke Seoul Korea bersama Lurima Travel.

Tujuan travelog ini adalah untuk menceritakan dan memberi gambaran bagaimana bercuti bersama Lurima Travel ke bumi sonata, iaitu Korea Selatan.

Hanya dengan menggunakan pakej percutian ke Seoul Korea Selatan dengan harga yang murah dan menjimatkan, semua orang mampu merasai pengalaman bercuti yang menyeronokkan dan berbaloi di Korea.

Travelog kali ini kami menceritakan percutian 5 hari sebuah trip yang kami bawa melancong ke Seoul pada minggu lepas.

Kami namakan trip ini “Trip Musim Luruh Seoul”.

-Hari 1-

Tour guide telah bersiap sedia di Airport, menunggu ketibaan pelancong yang dinanti-nantikan. Penerbangan dari Kuala Lumpur telah tiba pada pukul 4.20 petang waktu Seoul.

Incheon_airport_bag

Selepas berjumpa dengan pelanggan dan memperkenalkan diri, kami terus ke Seoul dengan menaiki limosin bus. Perjalanan mengambil masa dalam 1 jam 30 minit. Untuk pengetahuan semua, Incheon International Airport terletak di luar Seoul iaitu di daerah Incheon. Jadi, dalam perjalanan ke Seoul, pelanggan-pelanggan kami ada yang tidur untuk berehat sementara sampai ke guesthouse dan ada juga yang melihat pemandangan Korea dari dalam bas.

airport_incheon_limousine

Trip kali ini, kami tempatkan pelanggan kami di guesthouse nombor 1 di Korea iaitu Hostelkorea.

Kami memilih guest house ini kerana lokasinya yang strategik, terletak di pusat bandar dan berdekatan dengan Dongdaemun Market, ruang bilik yang selesa, cantik dan bersih, ada kemudahan wifi percuma, layanan yang baik daripada staf dan hanya beberapa minit daripada train dan bus station. Owner hostel Korea ini pula adalah kawan admin, jadi mudah untuk berurusan. 🙂

Kami tiba di Seoul lebih kurang pukul 6 malam. Jadi, selepas meletakkan beg, kami pergi makan malam di restoran bernama Yukane. Menu makan malam hari ini adalah nasi goreng seafood ataupun dalam Korean dipanggil Haemul Bogeumbap(해물볶음밥) .

nasigoreng_korea

Apa yang menariknya, mereka akan masak depan kita. Jadi, bolehlah kita belajar masak makanan korea dengan melihat mereka memasak. Kami sajikan beberapa gambar ketika pekerja restoran sedang memasak nasi goreng Korea di depan kami.

restoran_korea_1restoran_korea_2

Selepas kenyang, kami manjakan diri di Hello Kitty Coffee Shop yang terletak di Hongdae, Seoul. Kafe ini memang sangat terkenal bagi peminat Hello Kitty. Daripada luar kedai hingga ke tandas penuh dengan patung dan lukisan kucing Hello Kitty. Harga secawan kopi di sini adalah daripada 4000 won dan ke atas.

hellokitty_cafe

hellokitty_cafe_2

hellokitty_cafe_3

Tepat pukul 8 malam, kami bergerak pulang ke guest house untuk berehat dan tidur secukupnya.